Koop je een kameel of kies je voor een duidelijk verhaal?

‘Koop een kameel’, dat is wat Bruce Springsteen zingt in het nummer Long time comin’. Ten minste, daar waren mijn destijds piepjonge zonen heilig van overtuigd. En hoewel dit ‘advies’ na grondige bestudering van de songteksten nergens (hoe verrassend!) in het lied voorkomt, blijft het een klassieker binnen ons gezin. Verkeerde tekstinterpretaties en taalfoutjes zijn namelijk vaak ontzettend leuk.

Denk maar aan de succesvolle reclame van KPN met ‘Goeiemoggel’ en ‘vijf kliko inktvip’. Of aan de Fancy lezeres, die haar abonnement al in rook op zag gaan toen ze hoorde dat er op ‘Defensie’ zou worden bezuinigd. En wat dacht je van mijn familielid, dat haar lieve sms’je afsloot met ‘Dikke jus’ in plaats van ‘Dikke kus’? Klinkt beter dan het origineel, toch?

Op de Facebookpagina van Taalvoutjes zie ik regelmatig tenenkrommende en lachwekkende zinnen voorbijkomen. Erg grappig ja, zolang het maar niet over mijn eigen tekst gaat. En dat geldt vast voor meer ondernemers. Hoe leuk het ook is om iemand anders aan het lachen te maken, we komen met onze teksten liever professioneel voor de dag. Waar of niet?

Hoe voorkom je als ondernemer een ‘kameel’?

Oftewel: hoe breng je jouw boodschap duidelijk over, zonder dat kromme zinnen en spelfoutjes je potentiële klant afleiden? Met deze twee tips help ik je graag op weg.

Tip 1: schrijf zoals je praat
Door te schrijven in verzorgde spreektaal vermijd je ingewikkelde zinsconstructies. Je gebruikt dan automatisch begrijpelijker woorden en maakt kortere zinnen. Probeer het maar eens. Je zult zien dat je minder snel in ambtelijke taal vervalt. En dat leest niet alleen een stuk prettiger, korte zinnen en eenvoudige woorden zorgen er bovendien voor dat meer mensen snappen wat je bedoelt.

Tip 2: laat je teksten voor publicatie eerst lezen
‘Zonde van mijn tijd’, denk je misschien? Of: ‘Ik red het wel met de spellingscontrole op mijn pc’. Nou, niet dus. De spellingscontrole ziet bijvoorbeeld niet of je de d’s en t’s op de goede plek zet. En ook voor perfecte spellers geldt dat ze over foutjes heen lezen. In je hoofd vul je immers al in wat je wilt zeggen.

Dus: vraag je partner, collega of een professional een kritische blik op jouw tekst te werpen voordat je die verspreidt. Want twee zien nu eenmaal meer dan één. Zo weet je zeker, dat je straks geen appeltaart met kameel verkoopt in plaats van met kaneel.